måndag 13 december 2010

TRÅDRULLE/SPOLE

Idag kommer tipset som jag egentligen tänkte visa er förra veckan, men då kom ju tärnljuset emellan. Jag har använt saker som min sambo hade i sin låda här hemma. Det är ju bara fantasin som sätter gränsen, eller hur?;) Tomma treorör och runda isoleringbrickor. Finns på bygghandeln.

4 brickor och ett treorör.
Glossy Accent lim.

Jag skar bort den yttersta ringen på locket till röret.

Skar ner röret till önskad storlek.

Satte i locket igen.

Måttade ut hur stor bit papper som behövdes för att täcka röret.
Använde Prickiforms textstämpel " Wish upon a star" tillsammans med Distressdyna "Vintage photo". Färgade in kanterna med samma färg.

Limmade fast pappret med Glossy Accent.

Limmade ihop 2 brickor med varann, använde även här Glossy Accent. Istället för dessa brickor har ni säkert något annat där hemma som kan användas, ett lock till en glasburk?

Skar ut en lång remsa cardstockpapper som jag fäste runt ytterkanten på brickorna. Klippte upp ett zick-zack mönster och böjde ner pappret.

Limmade fast en cirkel av cardstock på ovansidan och en på undersidan av brickan.

Filade upp kanterna. Jag har använt ett cardstock som kallas "Coredinations". Det pappret har en färgad kärna som syns när man ruggat upp kanten.

Stansade ut en scallopedcirkel i kvistpapper. Stämplade texten "Wish upon a star" på ett vitt papper och stansade ut en cirkel. Limma ihop.

Limma dessa på brickorna.
Sen limmade jag brickorna på varsin sida om röret.

Jag testade även med 2 tomma snusdosor (locket)och en hushållsrulle. Det blir en lite tjockare trådrulle.

Trådrullen längst till höger är den som jag visat er.
Den i mitten är gjord med hushållsrullen och snuslocket.

Lindade spets runt rullen jag visat. Dessa kan ju även användas som en inredningsdetalj. Men först är de tänkta som ett alternativ till ett kort.



Limmade fast ytterligare ett papper som kan rullas runt spolen och fästas med ett band. Stämplade min hälsning. Här har jag använt stämplarna "Merry Christmas.01" och "Julgran.01". Lite rött glitterlim som julkulor på grenarna (Stickles).

Lite blommor och övriga dekorationer kan limmas på toppen av rullen.

Nu tar bloggen lite julledig och jag vill även passa på att önskar er en fin Lucia samt en riktig
GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR!

Stämpel från Prickiform
//Tesa
Ni hittar mig på www.tesapysslar.blogg.se

14 kommentarer:

  1. Tusen takk for fine tips og ideer :)

    klem :)

    SvaraRadera
  2. Vilken fantasi du har, helt underbara "rullar" du gjort!!!

    SvaraRadera
  3. Å här kutar jag runt på secondhand efter gamla trådrullar också kan man tillverka lika fina själv...wow, jag känner mig blåst...
    Tack, ska genast börja prestera!!!
    Kram & ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Kolla in de här jag gjorde för ca 2 veckor sedan hos Tisdagar med Tina 6.30 minuter in i klippet...
    Håller på med några nu as we speak!
    Snacka om Mindreading!!! :-D

    http://www.tisdagarmedtina.se/blogs/youtube/2386782-julkortswap-3-sista-inlamning-2010

    SvaraRadera
  5. oj jag svarade på min blogg.. Jisses är man snurrig så är man! Berömde dina i mitt svar, för det glömde jag ju första kommentaren jag gjorde här.. (skäms)

    SvaraRadera
  6. De blev jättefina, alltid kul att se vad andra hittar på! =) Jag ska spara mina vitaminrör nästa gång! =)
    God jul och Gott Nytt År!
    Kram Elenor

    SvaraRadera
  7. Jag blir så impad varje gång jag kikar in här. Du har så förbaskat underbara roliga idéer för dig!!
    Tack för all inspiration

    SvaraRadera
  8. Nämen, åhh- du har gjort det igen... Helt otroligt så klurig du är! Jag är mäkta imponerad.
    Tack för en massa fin inspiration- och för att du har så bra förklaringar i dina tutorials. :-)
    Vill önska dig en riktigt god jul och ett gott nytt år, nu då du tar lite julledigt.

    Kram.

    SvaraRadera
  9. Så fantastiskt fiffilurigt:O)) åh, underbart finfina!!!
    Åh, min dotter fick inget pimpat tärnljus:O( då det inte hanns med.

    Kram Patricia

    SvaraRadera
  10. Helt underbara trådrullar, nu får treorör och vitaminrör oxå sparas ;o))Hii Hii snart får jag inte plats i mitt pysselrum!
    Tack för all underbar inspiration du ger och passar på att önska dig God Jul o Gott Nytt År
    Kram Ann-Charlotte

    SvaraRadera
  11. Tack för all inspiration och alla kanonbra steg för steg instruktioner. Har precis hittat hit men kommer defenitivt tillbaka snart igen.

    SvaraRadera
  12. Åh vilken superbra idé, "trådrullarna" blev hur fina som helst!!!!
    God Jul och Gott Nytt År! kram Britt-Marie

    SvaraRadera
  13. Toppen tips, det är något sånt jag letat efter i år! Du är bäst!
    GOD JUL önskar jag dig av hela mitt hjärta!

    SvaraRadera
  14. Hittade den här bloggen idag... Åh, vad mycket fina grejer du gör och tack för alla superinspirerande tips!!! Kommer tillbaka!

    SvaraRadera