tisdag 2 februari 2010

POST-IT HÅLLARE

Ibland hittar man inspiration på annorlunda ställen, idag hittade jag den i ett reklamblad.


Tänkte guida er igenom en beskrivning på hur du gör denna PostIT-hållare.

Basen till asken mäter 14 x 14 cm. Biga/skåra pappret på 3 och 11 cm på 2 av sidorna. Vik

Klipp jack från kanten och in till bigningen på de motsatta sidorna. Se bild.

Innan jag fäster ihop asken punchar jag ut ett "hål" på sidan.
Detta för att PostIT lapparna ska synas på sidan av asken.

Flikarna limmas mot insidan av front och baksida. På den sida där jag punchade fick jag klippa av flikarna en liten bit på vardera sida för att de inte skulle synas i gluggen.
Detta är höljet till asken.
Skär till en bit cardstock i måtten 21,6 x 10 cm. Skär till ett mönsterpapper i samma mått.
Biga/skåra långsidan på båda vid 9,3 och 12,4 cm. Vik. Limma sedan mönsterpappret på cardstocken. Detta för att det ska bli lite kraftigare.

Jag chalkade kanterna på mönsterpappret. Stansade ut en spetskant till asken med en kantpunch.

Asken är limmad i höljet. Limmade på undersidan och baksidan.
Stansade ut en ram i mönsterpapper, fäste OH-plast under ramen. Fäste ramen med dubbelhäftande tejp på en bit cardstock. Jag tejpade enbart på 3 sidor för att jag ska kunna sticka in olika bilder under ramen. Här har jag satt ett vitt papper under ramen. Sedan monterades detta med 3D kuddar.

Blocket med PostIT lapparna i hållaren.

Här har jag en bild där jag stämplat med "Fyra små bakelser.01".
Nere i hörnet skymtar en öljett som jag fäst i kanten på höljet. I öljetten sitter en charm.

Här har jag bytt bild. Stämplat med "Hjärta.12". Pärlor är fästa i hörnen.

Pennhållaren är en bit mönsterpapper som jag rullade runt pennan och limmade ihop. Limmade sen rullen på asken.
//Tesa

11 kommentarer:

  1. Smart och vackert!

    SvaraRadera
  2. Blev väldigt sugen att testa...
    Tack för en trevlig idé och en väldigt bra beskrivning!!

    SvaraRadera
  3. Åh va snyggt! Vilken himla fiffig idé!

    SvaraRadera
  4. Tesa du är suverän på att förklara hur man ska göra tummen upp för dig och allt fint du gör!
    Kram Lina

    SvaraRadera
  5. Helt underbara.
    Sen är det kul att hitta en namne på nätet som gör så fina saker. :)

    SvaraRadera
  6. Vilken smart grej! Det blir genast mycket finare! =)

    SvaraRadera
  7. tack för en supper bra ide!
    MVH neo

    SvaraRadera